Süreç: girdilerini çıktılara dönüştüren, içinde birbirleri ile ilgili olan veya etkileşimde bulunan faaliyetlerdir.
İşletmelerin katma değerli yani ürünü ortaya çıkarıp müşteriye sevkine kadarki süreçlerine Müşteri Odaklı Süreç (MOS),
bu süreçlere dışarıdan proses yönüyle katkıda bulunan süreçlere Destek Süreç (DS) ve
yönetim anlamında katkısı bulunan süreçlere de Yönetsel Süreç (YS) denir.
Örnek olarak;
MOS: Ürün Tasarımı, üretim, sevkıyat...
DS: Proses kontrol, muayene deney, düzeltici önleyici faaliyetler...
YS: Eğitim, kalite kayıtları...
Firma ISO/TS 16949 'a sahipse süreçlerini tanımlamış, süreçlerin birbiri ile olan ilişkilerini haritalandırmış ve her sürecin yapısını yani kaplumbağa diyagramını oluşturması gerekir. Sonrasında iç denetimlerle süreçlerini denetlemesi ve sürekli iyileştirmesi gerekir. Firmaların süreç haritası yani izledikleri yollar farklıdır, ancak süreçlerinin kaplumbağa modeli aşağıdakine benzer olacaktır:
Performans göstergelerinin de karıştırılmaması adına;
Etkinlik: Süreç içindeki planlanmış olan faaliyetleri gerçekleştirme derecesi,
Verimlik: Gerçekleşen sonuçlar ile harcanan kaynaklar arasındaki ilişkidir.
Son olarak, bu süreç yapısının ürün tasarımına olan etkisi de; yapılan çalışmalarda izlenecek yolların süreç yaklaşımı ile belirlemiş ve her işi bu gözle gerçekleştiriyor olmamız gerekir.
@tasarimintesi
#tasarimintesi